Näringslivets skattedelegations mediapris 2016 till Per Gudmundson

Näringslivets Skattedelegations mediapris är ett stipendium på 100 000 kronor till den person som gjort de bästa insatserna för att öka intresset och förståelsen för skatternas betydelse för ekonomin i ett samhälls-, företags- och individperspektiv.

2016 års pris går till Per Gudmundson, ledarskribent på Svenska Dagbladet. Juryn skriver i sin motivering att:

Per Gudmundson skriver om alla aktuella skattefrågor och räds inte svåra ämnen. Han förklarar problematiken med höga och skadliga skatter på ett pedagogiskt sätt för en bredare publik och han hittar ständigt nya vinklar för att åskådliggöra sina tankar i ämnet. Lafferkurvor blir till Lattekurvor och regeringens skattehöjningar beskrivs med Topelius psalm ”Var är den skatt som bliver?”.

Gudmundson anlägger ofta ett rättviseperspektiv på skattefrågorna men får läsaren att tänka ett varv till. Varför blir en för hög skatt på ”knegare” bättre för att skatten på företagande höjs? Kilometerskatt ställs mot regeringens glesbygdspolitik och blir höga marginalskatter redan på låga löner uthärdligare om Svensson räknas som ”höginkomsttagare”?
Priset delades ut på Pressklubben i Stockholm under måndagen av Näringslivets Skattedelegations ordförande Staffan Bohman.

– Många verkar uppleva att skatt är ett krångligt ämne, men skribenter som Gudmundson har förmåga att göra problematiken kring skatter relevant för alla, vem de än är och var de än är i livet. Därför anser vi att Gudmundson spelar en viktig roll i skattedebatten, vilket vi gärna vill belöna, säger Staffan Bohman, ordförande i Näringslivets Skattedelegation.

Mediapriset instiftades i anslutning till Näringslivets Skattedelegations 90-årsjubileum 2008. Förra året gick priset till Marie Edholm och Hans Strandberg, på Dagens Arbete. Tidigare pristagare är Petter Birgersson, Ystads Allehanda, Tobias Wikström, Dagens Industri, Eric Erfors, Expressen, Kristina Gauthier Reberg, Riksdag & Departement, PJ Anders Linder, Svenska Dagbladet samt Eva-Lena Ahlqvist, Dagens Industri.
[Foto: Sören Andersson]